[email protected]

Na maily odpovídáme denně

+420 603 48 78 48

V pracovní dny od 9 do 16 h

On-line meeting

Naplánujte si ho podle sebe

4 tipy pro bezproblémový přechod na novou verzi Google Analytics 4

Sdílení pomůže ostatním

Obsah článku

Už se nám to blíží. Oblíbená bezplatná služby od Google Universal Analytics (UA) přestane k prvnímu prázdninovému dni roku 2023 shromažďovat data a půl roku poté dokonce přijdete o všechny historická data. Pokud si je tedy nezazálohujete do externích programů a systémů. Po 1.7.2023 bude stávající Google Analytics – Univerzal Analytics (UA) nahrazena novou verzí – tzv. GA4 – Google Analytics 4 (GA4), do kterého nebude možné historická data z UA přenést.

S GA4 ovšem přichází další veliké změny a nutno dodat, že z pohledu konzervativnějších uživatelů, kteří si za dlouhá léta zvykli nahlížet na návštěvnost svých stránek prizmatem „univerzálních“ Google Analytics, ne vždy pozitivní. Zapomeňte na metriky, na které jste si zvykali. GA4 je staví zcela na hlavu, respektive s nimi vůbec nepočítá.

Nebojte, nejste v tom sami, stras a bolení hlavy z toho společně se změnami v podobě „cookie apokalypsy“, jak se nutnosti zavádět na weby cookie lišty také říká, mají i weboví analytici a markeťáci. Na druhou stranu, správným nastavením a chápáním, mohou přinést nové GA4 i řadu přínosů a příležitostí.

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi UA a GA4

Univerzal Analytics shromažďuje za pomocí cookies data na základě webových relací a návštěv, což jsou typicky zobrazení stránek, nebo událostí, jako například proklik na nějaký odkaz, vložení do košíku, dokončený nákup a podobně. Ve výchozím nastavení není sledování událostí nastaveno a je obvykle provést určitá nastavení v kódu nebo samotných UA.

GA4 využívá nový model sběru dat, jehož cílem je vyřešit zejména situaci, kdy se potřebujeme na návštěvníky dívat napříč zařízeními – typicky web a mobilní aplikace. Současně reaguje na situaci, kdy se soubory cookies stávají nespolehlivým zdrojem informací o návštěvnících a jejich chování. Primárním bodem je pak něco, čemu se obecně říká „událost“. Tyto události jsou podrobnější a popisují konkrétní akci, která je spouští. Současně je není třeba nastavovat.

Potřebu sledování, které nerozlišuje podle í mnohem podrobnější a popisují konkrétní akci, která je spouští. Navíc je nemusíte ručně konfigurovat. Co to tedy znamená pro dosavadní analytickou strategii?

GA4 nebude využívat soubory cookie třetích stran. Jedním z hlavních důvodů, proč se odstraňují z webů tzv. cookies třetích stran, je ochrana soukromí uživatelů. Zatímco cookie první strany jsou soubory, které sledují vaši aktivitu na webových stránkách a které tam vložil vlastník těchto webových stránek, tak cookie třetích stran jsou soubory cookie, které na webové stránky umístil někdo jiný než jejich vlastník, a které umožňují automatické sledování vaší činnosti třetími stranami. Například používáte-li na svém webu tlačítko na sdílení od Facebooku, pak pokud vaše stránky navštíví zákazník, Facebook mu vloží prostřednictvím vašeho webu do počítače své cookie. Podobně to dělají i další služby – Heuréka, Seznam, Google Mapy, Youtube, dokonce i když používáte moderní on-line písma – fonty, velmi pravděpodobně jejich poskytovatel sleduje informace o vašich návštěvnících.

Společnost Google tyto soubory cookie třetích stran z nástrojů Analytics a Chrome odstraňuje a nebude je používat ke sledování a analýze chování návštěvního na vašich webech. Zmizí tak třeba metriky jako „bounce rate“, tedy procento návštěv, které odejdou, aniž by provedli na webu jakoukoli interakci. Proto nové GA4 nahrazuje tuto „míru opuštění“ novou metrikou, a tou bude „míra zapojení“. Tato metrika je procentuálním vyjádřením počtu relací se zapojením vydělený celkovým počtem relací za určité období. Google bere jako zapojení, pokud je návštěvník na webu:

  • déle než 10 sekund
  • provedl nějakou konverzi anebo
  • prohlédl alespoň dvě stránky, případně zobrazil alespoň dvě výšky displeje svého zařízení (posunul stránku o dvě obrazovky).

Pokud uživatel navštíví váš web, méně než 10 sekund sleduje obsah na domovské stránce a pak odejde, aniž by spustil nějakou událost nebo navštívil jinou stránku či obrazovku, bude relace započítána jako okamžité opuštění. Míra okamžitého opuštění je v GA4 doplňkovou hodnotou míry zapojení.

Dřívější metrika bounce rate se zaměřovala na akce a nebrala v potaz čas. Takže třeba když uživatelvstoupil na vaši stránku blogu, přečetl celý článek o 5000 slovech a poté odešel z webu, aniž by proklikl kamkopi dál byl započítán do bounce rate. Pokud byl váš web tzv. jednostránkový a neprováděli jste na webu další měření pomocí událostí (eventů), byly míra odchodů dokonce 100 %. Přitom oba tito návštěvníci mohli být zjevně do obsahu zapojeni.

Proč v GA4 nevidím dnešní a ani včerejší data?

Ze zkušenosti s klienty a z našich vlastních projektů, které souběžně sledují návštěvnost na webu pomocí končícího UA a nové GA4, víme, že v novějším systému dochází k propisování dat s viditelným zpožděním. Podle Google to však není chyba, ale vlastnost. Počítání relací se v GA4 totiž řeší jinak, než v UA.

Příkladem může být uživatel, který surfuje na mobilu na vašem webu a přeruší se mu připojení na internet. Stránku otevře o den nebo dokonce dva dyn později a naváže na činnost, kterou prováděl. UA požadavek na server nezpracovala, GA4 ano. Ve službě Universal Analytics jsou požadavky na server zpracovány, když dorazí do čtyř hodin od konce předchozího dne. V Google Analytics 4 se události zpracovávají, i když dorazí až o 72 hodin později. Vzhledem k tomu, že se události Google Analytics 4 zpracovávají v širším časovém období, můžete ve službě v Google Analytics 4 zaznamenat vyšší počty relací a také odchylky v hodnotách v přehledech během těchto 72 hodin.

Jak u nových projektů? UA nebo GA4?

Jednoznačně zapněte rovnou GA4. Většinou se tak jako tak budete muset učit dívat na data ponovu, nedává tedy smysl se učit Univerzal Analytics, která tak jako tak za pár měsíců končí. Pokud již UA využíváte, doporučujeme zapnout nové GA4 co nejdříve, abyste měli nasbíráno v novém systému co nejvíce dat. Zvláště, pokud budete chtít sledovat meziroční srovnání a podobně. Pokud chcete meziroční data na příští rok, měli byste mít GA4 již dávno nastaveny. Čím déle to necháte být, tím déle budete muset na srovnávací data čekat.

Pozor také pokud máte napojené staré Google Analytcis na další nástroje, propojení přestanou fungovat. Navíc určitě doporučujeme si data zálohovat, abyste si je mohli později vizualizovat, budete-i mít tuto potřebu.

Pokud si nevíte rady, kontaktujte nás, nebo naše kolegy přes analytiku a marketing v Mediatoring a rádi vám s tím pomůžeme.

Tipy odborníka, co nesmíte u GA4 zapomenout nastavit

Přestože řdu věcí nový GA4 umí v zákldu a třeba měření událostí je prakticky automatizované, přesto je zde pár věcí, které je tzv. must have. A my je všem našim klientům, kteří si od nás nechávají GA4 nastavit a instalovat, automaticky zapínáme nebo nastavujeme.

1) Nastavte si delší dobu uchování dat

Upravte si nastavení délky uchovávání dat. Standardně totiž detailní data GA4 uchovává jen 2 měsíce a pak je agreguje. Pokud máte bezplatnou verzi, můžete si uchování detailních dat přepnout na 14 měsíců. Uživatelé placené verze GA4 360 až na 50 měsíců. Současně pamatujte tyto lhůty promítnout do svého GDPR nastavení a obchodních podmínek.

2) Propojte GA4 s dalšími službami

Podobně jako UA, tak i nová GA4 disponuje bezplatnými integrace s Google Ads, DV360, Google Search Console, BigQuery a dalšími službami. Zajímavé je právě propojení s cloudovým datovým úložištěm od Google BigQuery, které je do 10 GB zdarma a dříve bylo možné jen pro platící zákazníky. V souvislosti s agregací surových dat po 2 nebo 14 měsících, to otevírá zajímavé možnosti uchování historických dat o vašich zákaznících.

3) Google Signály: Využijte dat Google o svých uživatelích

Skvělou možností, jak získat další data o svých zákaznících, je využití tzv. signálů Google. Služba Google Signals rozšiřuje možnosti rozpoznávání uživatelů a deduplikace dat. V podstatě se jedná o data, která o svých zákaznících (Chrome, Gmail, Disk, Meet, Youtube…) shromažďuje sám Google. Pokud je tedy uživatel Google přihlášen k některé s jeho služeb, propojení umožní mnohem podrobnější statistiky, jako třeba demografické přehledy a přehledy zájmů.

4) Sledujte, co návštěvníci na vašem webu vyhledávají

Už „staré“ Analytics umožňovaly nastavit ručně sledování vyhledávání na vašem webu. To je samozřejmě užitečná vlastnost. Pokud víte, co lidé na vašem webu hledají, můžete třeba buď zlepšit navigaci, případně doplnit sortiment. Interní hledání můžete sledovat (a my to doporučujeme) i v GA4.

Jak bylo řečeno, GA4 jsou docela chytré, a mnoho událostí na vašem webu zaznamenávají i na speciálního nastavování, takže takové ty tradiční a rozšířené parametry dokáže odhalit a zachytit. Pokud však váš web běží na méně rozšířeném řešení, jako třeba Upgates, které používá parametr „phrase„, nebo Simplia (fraze) či Shoptet (string), je fajn tam takový parametr doplnit.

Potřebujete měřit, co se na vašem webu děje? Kontaktuje nás, pomůžeme vám. Zkušenosti máme.